Page 8 - Raudteeliiklusõnnetuste 2021. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 8
Raudteeameti kaasamiseks, samuti teabevahetuseks ja eriteadmiste alusel koostöö tegemiseks, kogemuste vahetamiseks, eksperthinnangute programmis osalemiseks. Sätestatud on koostöö kolmandate riikidega erilepingu alusel.
„Raudteeseaduse“ §55 „Ohutusjuurdlusega seonduvad aruanded“ kohaselt koostab OJK oma töö käigus erinevaid aruandeid. Ohutusjuurdluse kirjaliku aruande peab Ohutusjuurdluse Keskus koostama võimalikult lühikese aja jooksul ja avalikustama selle viivitamatult, kuid mitte hiljem kui 12 kuud pärast juhtumit. Ohutusjuurdluse aruandes ei anta hinnangut kellegi süüle või vastutusele. Ohutusjuurdluse aruanne edastatakse kõigile asjassepuutuvatele raudteeinfrastruktuuri-ettevõtjatele, raudteeveo-ettevõtjatele, Euroopa Liidu teise liikmesriigi ohutusjuurdlusasutustele, kannatanutele ja nende sugulastele, kahjustatud vara omanikele, tootjatele, Päästeametile, töötajate ja reisijate esindajatele ning Euroopa Liidu Raudteeametile. Kokkuvõtvalt on loetletud komisjoni rakendusmääruse 2020/572 nõuded aruande sisule. Samas on sätestanud Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti ning asutuste, ettevõttete ning organisatsioonide, kellele Ohutusjuurdluse Keskuse soovitused olid suunatud, kohustuse esitada OJK-le aruanne iga aasta 1. aprilliks soovituste põhjal võetud või kavandatud meetmetest. Sama paragrahvi alusel avaldab Ohutusjuurdluse Keskus iga aasta 30. septembriks oma veebilehel aastaaruande eelmisel aastal uuritud juhtumitest, soovitustest ja nende menetlemisest. Aastaaruande koopia edastatakse Euroopa Liidu Raudteeametile.
Aastaaruanne 2021
Seadusega kehtestatud õiguste ja kohustuste konkretiseerimiseks on kehtestatud
Ohutusjuurdluse Keskuse põhimäärus, mis reguleerib OJK suhted, vahekorrad,
ülesanded ja kohustused. Põhimääruse kohaselt on töökorralduslikes ja muudes
küsimustes OJK aruandekohustuslik ministeeriumi kantsleri ja ministri ees.
Ohutusjuurdluse Keskuse töö korraldamisel kehtivad majandus- ja
kommunikatsiooniministri õigusaktid, kantsleri käskkirjad, sisekorraeeskiri,
asjaajamiskord, OJK põhimäärus ja muud õigusaktid. Töökorralduslikes ja
üldküsimustes kindlustab OJK toimimise ministeerium. Minister kinnitab
Ohutusjuurdluse Keskuse teenistujate koosseisu. Teenistujate teenistusülesanded
määratakse Ohutusjuurdluse Keskuse juhataja ettepanekul kindlaks ministeeriumi
kantsleri poolt kinnitatud ametijuhendites. Iga OJK teenistuja vastutab talle pandud
tööülesannete õiguspärase, täpse ja õigeaegse täitmise eest. Ohutusjuurdluse
Keskuse põhimäärus kuulub raudteeõnnetuste ohutusjuurdluse läbiviimist mõjutava
seadusliku raamistiku hulka ning selle on kinnitanud majandus- ja
kommunikatsiooniminister oma käskkirjaga.
Ohutusjuurdluse Keskus on üks Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi
struktuuriüksustest. Spetsiifilise ülesandena ohutusjuurdluste korraldajana omab OJK
eriõigusi ja sõltumatust. Ohutusjuurdluse Keskus on funktsionaalselt sõltumatu
ohutusasutusest ja raudteid reguleerivatest asutustest. OJK ülesehitus, õiguslik
struktuur ja otsustamisprotsess on sõltumatud kõigist osapooltest, kelle huvid võiksid
sattuda konflikti talle antud ülesannetega, sealhulgas taristu- ja
raudteeveoettevõtjast, kasutustasu määravast asutusest, läbilaskevõime jaotamise
8