Page 10 - Raudteeliiklusõnnetuste 2023. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 10
Aastaaruanne 2023
Ohutusjuurdluse Keskus on funktsionaalselt sõltumatu ohutusasutusest ja raudteid
reguleerivatest asutustest. OJK ülesehitus, õiguslik struktuur ja otsustamisprotsess on
sõltumatud kõigist osapooltest, kelle huvid võiksid sattuda konflikti talle antud
ülesannetega, sealhulgas taristu- ja raudteeveoettevõtjast, kasutustasu määravast
asutusest, läbilaskevõime jaotamise asutusest ja vastavushindamis-asutusest.
Ohutusjuurdluse läbiviimisel täidab OJK raudteeõnnetuste ohutusjuurdluse eest
vastutav ametnik juhtivuurija ülesandeid. Siseriiklikult sätestatud OJK sõltumatus on
kooskõlas artikliga 22 direktiivi 2016/798 raudteeohutuse kohta.
Kooskõlas direktiivi 2016/798 nõuetega on ohutusjuurdluste korraldamiseks kehtestatud majandus- ja kommunikatsiooniministri määrus nr 72 „Ohutusjuurdluse kord“. Selle viimane redaktsioon jõustus 06.02.2022. Ohutusjuurdluse kord on ühtne kõigile kolmele OJK kompetentsi kuuluvale transpordivaldkonnale. Eelmisega võrreldes ei ole viimases redaktsioonis raudteevaldkonda puutuvaid muudatusi. Määrus juhib tähelepanu lennundusseaduses, meresõiduohutuse seaduses ja raudteeseaduses sätestatud valdkonnapõhistele eranditele, mida arvestades Ohutusjuurdluse Keskus ohutusjuurdlusi korraldab. Määrus sätestab transpordiliikide kaupa ohutusjuurdluse valdkonnad ja korraldaja. Siin nähakse ette protseduurid ohutusjuurdluse alustamiseks ja sellest asjaosaliste teavitamiseks. Sõltuvalt juhtumi keerukusest ja töömahukusest sätestatakse ekspertide kaasamine ja ohutusjuurdluskomisjoni moodustamine. Määrus kehtestab tingimused ohutusjuurdluse korraldamiseks ja selle eest vastutava juhtivuurija ülesanded, ohuhoiatuse tegemise, ohutusjuurdluse aruande vormistamise, allkirjastamise, kinnitamise ja avalikustamise, samuti ohutusjuurdluse lõpetamise, ohutusalaste soovituste menetlemise, vajadusel ohutusjuurdluse taasavamise ja uuritavate juhtumite arvele võtmise korra. Määruse alusel selgitab ohutusjuurdlus välja juhtumite põhjused. Ohutusjuurdluse käigus töötatakse välja ja esitatakse aruandes soovitused, mille eesmärgiks on sarnaste juhtumite vältimine tulevikus. Määrus sisaldab lisasid, millest lisa 3 kehtestab vormi „Aruanne Ohutusjuurdluse Keskusele õnnetusjuhtumi, tõsise õnnetusjuhtumi ja vahejuhtumi ohutusjuurdluse aruandes tehtud soovituse põhjal võetud või kavandatavatest meetmetest“. Ohutusjuurdluse aruanne koostatakse kooskõlas Euroopa Komisjoni rakendusmäärusega 2020/572, raudteel toimunud õnnetusjuhtumeid või intsidente käsitlevate uurimisaruannete koostamisel järgitava aruandlusstruktuuri kohta.
1.2 Roll ja eesmärk
Ohutusjuurdluse Keskus on üks lüli transpordivõrgustikus. Tema roll liiklusohutuse suurendamiseks väljendub üksikute ohutusrikkumiste kohta läbiviidud ohutusjuurdlustes tehtud soovituste kaudu. Iga õnnetus- või vahejuhtumi ohutusjuurdluse eesmärgiks ja ülesandeks on kindlaks teha uuritava juhtumi
10