Page 8 - Raudteeliiklusõnnetuste 2023. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 8

 tulemustele, teistele sama juhtumi uurimiste materjalidele. Kehtestatud on ohutusjuurdlust teostava ametiisiku õigus nõuda kõrvaliste isikute õnnetuskohale ligipääsu piiramist, keelata õnnetuskohal esemete teisaldamine, eemaldamine ja hävitamine. Samal isikul on õigus küsitleda juhtumiga seotud raudtee-ettevõtete töötajaid, nõuda vajaliku teabe kinnitamist või andmist. Koostöö mittelaabumisel võib ohutusjuurdlust teostav ametiisik teha ettekirjutuse ohutusjuurdluse toimingutega seotud kohustuste täitmise tagamiseks kohustatud isikule. Ettekirjutuse täitmata jätmise korral on ohutusjuurdlust teostaval ametiisikul õigus rakendada sama paragrahvi kohaselt sunniraha füüsilisele isikule kuni 1500€ ja juriidilisele isikule kuni 60000€.
Ohutusjuurdluse käigus on Ohutusjuurdluse Keskusel õigus teha ohuhoiatus, mille tegemise tingimused on sätestatud „Raudteeseaduses“ §53 „Ohuhoiatus“. Ohuhoiatuse tegemiseks peavad juhtumi uurimisel ilmnevad faktid ja asjaolud omama tähtsust rohkem kui ühe raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja või raudteeveo-ettevõtja või ühe või rohkema Euroopa Liidu liikmesriigi jaoks. Ohuhoiatuse tegemisel hindab OJK avastatud ohutust mõjutavaid asjaolusid asjassepuutuval raudteeveeremi osal, raudteeinfrastruktuuri rajatisel, raudteeliikluse korralduses, hooldusmeetmetes, käitlusprotsessides ning tehnilistes ja õiguslikes normides. Ohuhoiatus sisaldab ainult fakte ja kirjeldusi, kuid mitte soovitusi ega hinnanguid. Ohuhoiatus edastatakse asjaosalistele ja Euroopa Raudteeametile.
Piirirajatisel või selle läheduses toimunud raudteeohutust mõjutava juhtumi ohutusjuurdluse korraldamine on sätestatud „Raudteeseaduses“ §54 „Koostöö teiste riikide ohutusjuurdlus- ja ohutusasutustega“. Sama paragrahv kehtib ka juhtumi kohta, kui selle täpset toimumiskohta ei ole võimalik kindlaks teha. Selliste juhtumite korral võib vastavalt kokkuleppele korraldada ohutusjuurdluse kas ühiselt või ainult ühe ohutusjuurdlusasutuse poolt. Kui raudteeohutust mõjutava juhtumiga on seotud teises liikmesriigis asutatud või litsentseeritud raudtee-ettevõtja ja samas riigis on registreeritud või hooldatud juhtumis osalenud raudteeveerem, siis kutsutakse ohutusjuurdluses osalema selle liikmesriigi uurimisorgan. Talle tagatakse täielik juurdepääs kogu asjakohasele teabele. Vajadusel võib ohutusjuurdluse sõltumatust kahjustamata paluda Euroopa Liidu Raudteeametit eriteadmiste alusel koostööd teha. Sätestatud on kogemuste ja arvamuste vahetamine teiste liikmesriikide ohutusjuurdlusasutustega, mis toimub töö tõhustamise ja innovatiivse arengu eesmärgil. Koostöö kolmandate riikidega toimub riikidevahelise erilepingu alusel. Ohutusjuurdluse Keskus osaleb direktiivi 2016/798 artiklis sätestatud kohaselt vastastikuste eksperthinnangute programmis.
Ohutusjuurdluse Keskus koostab kahte erinevat tüüpi aruandeid, mille koostamine on sätestatud „Raudteeseaduses“ §55 „Ohutusjuurdlusega seonduvad aruanded“. Kirjaliku aruande teostatud ohutusjuurdluse kohta peab Ohutusjuurdluse Keskus koostama võimalikult lühikese aja jooksul ja avalikustama selle viivitamatult, kuid mitte hiljem kui 12 kuud pärast juhtumit. Ohutusjuurdluse aruandes ei anta hinnangut kellegi süüle või vastutusele. Ohutusjuurdluse aruanne edastatakse kõigile
8
Aastaaruanne 2023





























































































   6   7   8   9   10