Page 7 - Raudteeliiklusõnnetuste 2023. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 7

 raudteeohutust mõjutava juhtumi põhjuste väljaselgitamiseks. Seaduse sama paragrahvi lõige 7 sätestab volitusnormi raudteeohutust mõjutavatest juhtumitest teatamise kohta ministri sellekohase määruse kehtestamiseks. Volitusnormi kohaselt on viimane versioon majandus- ja taristuministri määrusest nr 83 „Ohutusjuhtimise süsteem, ohutusnäitajad, raudteeinfrastruktuuri, -liikluse korralduse ja -ohutuse nõuetele vastavuse kontrollimine, nende aruandlus, vormid ning tähtajad ja raudteeohutust mõjutavatest juhtumitest teavitamine“ jõustunud 14. augustil 2023. Määruse lisa 11 sisaldab teate vormi tõsisest õnnetusjuhtumist või õnnetusjuhtumist. Määruse lisa 12 sisaldab ettekande vormi vahejuhtumist.
Ohutusjuurdluse Keskuse kohustuse algatada viivitamata ohutusjuurdlus tõsise õnnetusjuhtumi puhul sätestab „Raudteeseaduse“ §50 „Ohutusjuurdluse algatamine“. Muude juhtumite ohutusjuurdluse alustamiseks on seadustatud tingimused kaalutlusotsuse vastuvõtmiseks. Kaalutlusotsuse tegemisel tuleb arvesse võtta õnnetusjuhtumi või vahejuhtumi tõsidust, seda, kas see on õnnetusjuhtumite või vahejuhtumite seeriast, mis mõjutavad süsteemi kui tervikut, ja selle mõju raudteeohutusele. OJK võib alustada ohutusjuurdlust õnnetus- või vahejuhtumi puhul, mis teatud tingimustel oleks võinud põhjustada tõsise õnnetusjuhtumi, samuti üleeuroopalise raudteesüsteemi allsüsteemi või koostalituse komponendi tehnilise rikke korral. Ohutusjuurdluse algatamisel võtab OJK arvesse nii teise liikmesriigi ohutusasutuse, Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ameti kui ka raudteeinfrastruktuuriettevõtja ja raudteeveoettevõtja esitatud taotlusi. Sama paragrahv määrab otsuse langetamise tähtajaks õnnetusjuhtumi ja vahejuhtumi ohutusjuurdluse alustamiseks 2 kuud juhtumi kohta teate kättesaamisest. Ühe nädala jooksul peale ohutusjuurdluse alustamist teavitab OJK sellest Euroopa Raudteeametit. Ohutusjuurdluse peamiseks seadusekohaseks eesmärgiks on kindlaks teha, kas raudteeohutust mõjutava juhtumi põhjustas tegevus, tegevusetus, sündmus, tingimus või nende kombinatsioon ja esitada soovitused, et edaspidi sellist juhtumit vältida ning raudteeohutust parandada.
Raudtee-ettevõtjate ja kolmandate isikute kohustuse esitada OJK nõudmisel nende valduses olev asjassepuutuv teave on sätestatud seaduses §51 „Ohutusjuurdluse menetlus“. Seadustatud on raudtee-ettevõtja kohustus esitada OJK-le kõigi tõsiste õnnetusjuhtumite ja õnnetusjuhtumite kohta kogutud materjalid. Vahejuhtumite kohta esitab raudtee-ettevõtja materjalid, kui OJK seda nõuab. Ohutusjuurdluse Keskus korraldab sündmuspaiga uurimise võimalikult lühikese aja jooksul, et püüda sellega vältida takistusi raudteeliikluse taasavamiseks. Ohutusjuurdlus korraldatakse võimalikult avalikult, kusjuures kuulatakse pooltele antud võimalust anda selgitusi. Sama paragrahvi lõige 6 sätestab volitusnormi ministri määrusega ohutusjuurdluse korra kehtestamiseks.
Ohutusjuurdluse Keskuse menetluslikud õigused on kehtestatud raudteeseaduse §52. Siin on esitatud ohutusjuurdlust teostava ametiisiku õigused järgmise loeteluna: juurdepääs sündmuskohale, veeremile, taristule, liikluskontrolli- ja signaalseadmetele, samuti teabele ja dokumentidele, muudele seadmetele, salvestistele, ekspertiiside
7
Aastaaruanne 2023





























































































   5   6   7   8   9