Page 5 - Raudteeliiklusõnnetuste 2023. a ohutusjuurdluste aastaaruanne
P. 5

 1. Sissejuhatus ohutusjuurdluse asutuse kohta
1.1 Õiguslik alus
Eesti õigusruumi kohaldati Euroopa Parlamendi ja Nõukogu „Raudteede ohutuse direktiiv“ 2004/49/EÜ 31. märtsil 2004, kui jõustus „Raudteeseaduse“ uus versioon. Sellest kuupäevast moodustati Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kriisireguleerimise osakonnas raudteeõnnetuste uurimisüksus. Uurimisüksuse ülesandeks oli korraldada sõltumatuid raudteeliiklusõnnetuste ja vahejuhtumite ohutusjuurdlusi.
Ühtne multimodaalne struktuuriüksus – Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) - tekkis 1. jaanuaril 2012, kui selleks liideti Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi kriisireguleerimise osakonnas tegutsenud laeva-, lennu- ja raudteeõnnetuste uurimisüksused. Õiguslikult sätestati OJK moodustamine muudatustega „Lennundusseaduses“, „Meresõiduohutuse seaduses“ ja „Raudteeseaduses“. Ohutusjuurdluse Keskuse üldised ühised õiguslikud alused on kehtestatud „Lennundusseaduses“. Valdkonnapõhiselt on ohutusjuurdluse korraldamine õiguslikult reguleeritud vastava seadusega.
Viimased suuremad ohutusjuurdlusega seotud muudatused „Raudteeseaduses“ jõustusid 31. oktoobril 2020. Selles on kohaldatud Eesti õigusruumi Euroopa Parlamendi ja Nõukogu direktiiv (EL) 2016/798, 11. mai 2016, raudteeohutuse kohta. Eesti seadusandlus on kooskõlas direktiivi mõttega. Hilisemad „Raudteeseaduse“ muudatused ei ole olnud seotud ohutusjuurdluste korraldamisega.
Praegu on raudteeõnnetuste ohutusjuurdluse käsitlemisele pühendatud raudteeseaduse 2. jagu pealkirjaga „Ohutusjuurdlus“. Siin leiab kogu ohutusjuurdluse temaatika terviklikku käsitlust, mis on mahutatud üheksa paragrahvi (paragrahvid 47 – 55) sisse.
Seaduse §47 „Ohutusjuurdluse Keskus“ sätestab, et Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi struktuuriüksus Ohutusjuurdluse Keskus (OJK) teostab tõsiste õnnetusjuhtumite, õnnetusjuhtumite ja vahejuhtumite ohutusjuurdlust. Ohutusjuurdluse teostamisel ja sellega seonduvate otsuste tegemisel on OJK sõltumatu ning lähtub üksnes seadustest ja muudest õigusaktidest ning Eestile kohustuslikest välislepingutest. Teenistuslikku järelevalvet OJK ohutusjuurdlusalase tegevuse üle ei tehta. Ohutusjuurdluse Keskusel on õigus kaasata eriteadmisi nõudvate asjaolude selgitamiseks eksperte ja moodustada komisjone. Ohutusjuurdlust teostav ametiisik juhib ja teostab järelevalvet ekspertide ja moodustatud komisjonide
5
Aastaaruanne 2023


























































































   3   4   5   6   7