Page 12 - OLE aastaraamat 2014
P. 12
Kiiremini, aga ohutumalt
Urmas Lükki
Edelaraudtee Infrastruktuuri AS Kvaliteedi- ja ohutusjuht
Kiirused raudteel ja maanteel on suurenenud, rongid kiiremad, rongireise sagedamini ja reisijaid rohkem – need on kõik tegurid, mis loovad võima- lusi ohtude tekkimiseks raudteel. Kõiki ohtusid kõr- valdada pole võimalik, kuid tegelikkus näitab, et Edelaraudtee taristul on kõigi eelneva tõttu toimu- nud õnnetuste arv hoopis järjekindlalt vähenenud.
Analüüsime toimunud muutuseid 15 aasta jooksul.
• 2000. aastal väljus Tallinnast Edelaraudteele ja saabus Tallinna 10 rongi ööpäevas.
• 2014. aastal väljus Tallinnast Edelaraudteele ja saabub Tallinna 14 rongi ööpäevas. Kasv 1,4 korda.
• 2000. aastal oli Edelaraudtee kõikide teede luba- tud keskmine kiirus 69,3 km/h.
• 2014. aastal oli Edelaraudtee kõikide teede luba- tud keskmine kiirus 91,9 km/h.
• Kasv 1,3 korda.
Kui nüüd uskuda seda, et ohud suurenevad proport- sionaalselt toimunud muutustega, siis võiksid eeldata- vad ohud raudteel olla suurenenud üle 1,5 korra. Eks ta
10 nii olekski, kui midagi ette ei võetaks.
Nüüd õnnetustest. Et aastad on erinevad, pole üks aasta analüüsiks sobilik ja on mõistlik vaadelda 5-aas- taseid perioode.
2000−2004 – 39 õnnetust, sh 28 ülesõidul. Huk- kunuid ja vigastatuid kokku 25.
2005−2009 − 34 õnnetust, sh 18 ülesõidul. Hukku- nuid ja vigastatuid kokku 27.
2010−2014 – 18 õnnetust, sh 11 ülesõidul. Hukkunuid ja vigastatuid kokku 6.
Hukkunute ja vigastatute arvust on maha arvatud suitsiidid.
Siit on näha, et keskmine õnnetuste arv on vähene- nud 2 korda ja ülesõitudel u 2,5 korda. Hukkunute ja vigastatute arv on vähenenud lausa 4 korda.
Mida siis selleks tehtud on, et eeldatava kasvu korral on toimunud hoopis mitmekordne halbade juhtumite vähenemine?
Esiteks vaatame raudteeülesõite, kus toimub u 60% õnnetustest.
Kui 2000. aastal oli 72 raudteeülesõidukohta, sh foo- riga 17 ehk 24%, siis 2014. aastaks oli 70 raudteeülesõi- dukohta, sh fooriga 27 ehk 39%. Kui vaadata kõiki 15 aasta jooksul ülesõitudel juhtunud õnnetusi, selgub, et reguleerimata ülesõitudel juhtub õnnetusi 10% võrra sagedamini, kui on nende osa õnnetuste üldarvus. Vaatamata sellele, et autol ja rongil on võimalus koh- tuda hõredama autoliikluse tõttu kordades väiksem. Seda fakti on Edelaraudtee alati silmas pidanud ja teeb seda jätkuvalt. 2015. aastal algava Rapla–Tallinna tee remondi käigus lisandub 3 fooriga ülesõitu, mis viib reguleeritud ülesõitude arvu üle 40% ülesõitude kogu- arvust ning see töö koos kiiruste tõusuga on jätkuv. Ka uut tüüpi, LED-foorituled on tunduvalt paremini nähtavad.
Paranenud on raudteeäärne maastikuhooldus ja koos sellega nähtavus ülesõitudele lähenemisel.
Operation Lifesaver Estonia aastaaruanne 2014 OLE liikmete pöördumised