Page 13 - OLE aastaraamat 2014
P. 13
Teiseks tuleb välja tuua see, mida on tehtud pärast seda, kui OLE tuule tiibadesse sai. Kui kunagi oli raud- teepolitsei, kes karistas raudteel liikujaid, siis nüüd oleme koos OLE-ga asunud harima inimesi, et nad saak- sid aru, kuidas raudtee töötab, ja ei riskiks õnnetusse sattumisega. Koolitame juba lasteaialapsi. Nii õpetame väikeseid lapsi suurt rongi austama, aga ka rongiga sõb- raks saama, ning see sõprus võib edaspidigi meie endi eksisteerimist toetada. Kuigi seda tööd rahas mõõta ei saa, ei saa ometi tehtut ebavajalikuks pidada ning on tore, et OLE tahab ja suudab selles valdkonnas Eesti suhteliselt väikeseid raudtee-ettevõtteid ühendada. On tähelepanuväärne, et juba paar aastat pärast OLE töö- leasumist hakkas Edelaraudteel õnnetuste arv oluliselt vähenema.
Raudteeohutust propageerivaks ja raudtee-ette- võtteid ühendavaks suureks ettevõtmiseks oli rahvus- vaheline Relsiralli 2014, mis toimus augustis marsruudil Viljandi−Pärnu. Võtsid osa Eesti, Läti, Soome ja Venemaa raudteelased. Edelaraudtee korraldas üritust ja võitis nii ohutuses kui ka sõpruses.
Tulemus on igati kiiduväärt ja seda mitte ainult raudtee vaatenurgast. Sõiduaega raudteel on võimalik oluliselt vähendada samaaegselt õnnetusi vähendades. Kui aina suurem ja suurem hulk inimesi kasutab punk- tist A punkti B liikumiseks auto asemel ühistransporti, sh rongi, on meie igaühe ökoloogiline jalajälg vähemalt pisutki väiksem ja raudteelaseks olemine enda ning kaaskodanike silmis õigustatud.
2014. aasta suurimaks positiivseks muutuseks olid kindlasti uue põlvkonna reisirongid. Need püsivad tänu uuele tehnilise võimekuse tasemele paremini ette- antud graafikutes ning seetõttu on hilinemisi vähemalt meie teel oluliselt vähem kui vanade rongidega. Ka siis, kui reisiajad on samade lubatud kiiruste juures oluliselt lühemad. Kahjuks on võimalik Eesti raudteedel uute rongide kiiruslikku potentsiaali, mis on vanadest ron- gidest 30% võrra suurem, kasutada vaid 50−75% ula- tuses. Aeg, kus 120 km/h sõidukiirus sõitjaid rahuldas, on möödas ja kui soovime olla konkurentsivõimeline transpordiliik ka edaspidi, tuleb kõikjal, kus võimalik, saavutada sõidukiiruseks vähemalt 140 km/h.
Nagu eespooltoodud arvud näitavad, on see liigsete riskideta ka võimalik. Sellest peaksime ka kõva häälega rääkima, sest ilma raudteesse uskuva kliendi toetuseta ei anta meile võimalust seda soovi ellu viia.
11