Page 36 - OLE aastaraamat 2014
P. 36
Jõulukampaania
15.–25. detsembril 2014 viidi läbi traditsiooniline jõulukampaania: „Lase rong läbi! Sind oodatakse jõu- luks koju.”
Kuigi OLE on pikki aastaid viinud läbi erinevaid ohutuskampaaniaid, mis tuletavad inimestele meelde raudtee ületamisega seotud ohte, suurenes 2014. aastal ometi raudteel toimunud liiklusõnnetuste arv. See kurb fakt kõneleb selget keelt sellest, et OLE-l ja tema koos- tööpartneritel ning mõttekaaslastel ja vabatahtlikel on veel väga palju teha, et muuta raudtee ületamine tead- likuks teoks, mille juures ohutus seatakse esimesele kohale.
Loodame väga, et OLE traditsioonilise jõulukam- paania sõnum jõudis inimesteni. Tuletades meelde, et raudtee ületamisel tuleb olla eriti tähelepanelik ja alati veenduda, et rong ei ole lähenemas.
Kampaania ajal ilmusid värskenduskuuri läbinud reklaammaterjalid, mille peategelasteks on metsast
Kampaania mõjuhinnang
JCDecaux
Traditsiooniliselt ilmus detsembrikuus tänavatele Operations Lifesaver Estonia (OLE) koordineeritud raudteeohutuse kampaania pühade-eelse sõnumiga: „Sind oodatakse jõuluks koju. Lase rong läbi”. Seos rongi ja jõuludega seisneb eelkõige metsavahelises keskkonnas, kust jõulukuuski hankimas käiakse ning millest kulgevad läbi raudteed.
Tähelepanelikumale möödujale on OLE plakat just- kui märk saabuvatest pühadest − vähemalt nõnda kampaaniajärgses uuringus, kus küsiti ka plakati sobi- vuse kohta, üks vastaja märkis: „Tegelikult ei pane mõt- lema raudtee ohutusele isegi mitte see konkreetne plakat, vaid kuna seda kampaaniat on igal aastal enne jõulusid tehtud, siis lausega „jõuluks koju” meenu- vad katked ka eelmistest kampaaniatest. Ja need kõik koos panevadki raudteeohutusele mõtlema” (38-aas- tane eestlanna Tallinnast). Selles lauses on sõnastatud OLE kampaaniate tugevuse võti – järjepidevus. Ning teatud sümbolite ja kindlate tunnuslausete seostamine raudteeohutusega.
Kampaania toimus korraga 17 asulas kolmes formaa- dis – bussiootepaviljonidel/valgusvitriinidel, reklaam- tahvlitel ja piilaritel. Kampaaniajärgne uuring, mis uuris nii kampaania mäletamist kui ka sõnumist arusaamist ja raudteeohutusega seotud reklaamlausete spontaanset meenumist, tehti Tallinna valimi põhjal. Andmed kogus veebiuuringu meetodil Norstat AS; küsitleti 311 inimest, vanuses 15−74.
jõulukuuske tooma läinud pereisa ning teda kodus ootavad lähedased. Pereisa jõuab küll koju, kuid rek- laamklipis antakse mõista, et kõik võinuks minna ka teisiti.
Loodame, et väljatöötatud reklaammaterjalid aitasid kaasa sellele, et inimesed tajusid raudteed ületades vii- bimist ohutsoonis ning täitsid kõiki ohutusreegleid ja andsid jõulusoovidele võimaluse realiseeruda.
Teleklipile on toeks ka kõikides Eesti raadiojaama- des ja suuremates kaubanduskeskustes kõlav reklaam, postrid tänavatel ning reklaamid trükimeedias. Lisaks viidi koolides läbi esitlusi raudteeohutusest.
Kampaania viidi läbi koostöös Tehnilise Järelevalve Ameti, Politsei- ja Piirivalveameti, Päästeameti ning Maanteeametiga.
34
Kampaania taustaküsimusena sooviti tallinlastelt teada, kas nad on jõudnud juba ka sõita„uut tüüpi oran- žide rongidega”. Kui keskmine „jah”-näitajagi oli üsna kõrge – 48% vastajatest oli jõudnud seda juba teha, siis loogiliselt oli ühistranspordi kasutajate näitaja 62% olu- liselt kõrgem keskmisest ja positiivse üllatusena selgus, et 15−24-aastastest vastajatest 81% oli juba uusi ronge kasutanud.
Enne plakati näitamist sooviti teada raudteeohu- tuse propageerimisega seonduvaid lauseid – kõige tipus kroonisid n-ö jõuluplakati tunnuslaused: „Lase rong läbi” ja „Sind oodatakse (jõuluks) koju”. N-ö uue tulijana oli lausete nimekirjas kolmandale kohale jõud- nud „Klapid peast” − jälg teisest kampaaniast, mida OLE 2014. aastal edastas. Kui paluti vastajatel meenutada, millises meediakanalis on nad raudteeohutuse teema- lisi reklaame kohanud – siis kõige rohkem pakuti välja välimeediat: 49% vastanuist väitis, et on tänaval selle- teemalist plakatit näinud. Konkreetselt n-ö jõulupla- katit väitis olevat näinud 47% vastajatest, mis on küll
Operation Lifesaver Estonia aastaaruanne 2014 Kampaaniad

