Page 13 - Raudteeliiklusõnnetuste aastaaruanne 2015
P. 13

2. Protsessid ohutusjuurdluses
2.1 Uuritavad juhtumid
Eestis on 2015. a kehtiv „Raudteede ohutusdirektiiviga“ 2004/49/EÜ samasugune raudteeohutust mõjutavate juhtumite jaotus, milleks on õnnetusjuhtum, tõsine õnnetusjuhtum ja vahejuhtum.
Kohustus korraldada ohutusjuurdlus on kehtestatud „Raudteeseadusega“. Ohutusjuurdluse alustamise kohustus on Ohutusjuurdluse Keskusel tõsise õnnetusjuhtumi toimumise korral.
Õnnetusjuhtumi või vahejuhtumi puhul, kui selle asjaolud tingisid või nendega sarnased asjaolud oleksid võinud tingida tõsise õnnetusjuhtumi, sealhulgas vähemalt viiele inimesele olulise tervisekahjustuse, vähemalt ühele inimesele surmajuhtumi, samuti üleeuroopalise tava- või kiirraudteesüsteemi allsüsteemi või koostalituse komponendi tehnilise rikke korral on Ohutusjuurdluse Keskusel seaduskohane õigus korraldada ohutusjuurdlus. Taolisel juhtumil peab Ohutusjuurdluse Keskus võtma arvesse õnnetusjuhtumi või vahejuhtumi tõsidust Eesti ja üleeuroopalisest seisukohast lähtudes ning teisi tähendust omavaid asjaolusid. Ohutusjuurdluse Keskuse otsus tugineb omandatud töökogemusele, kuid arvestab õnnetusjuhtumi või vahejuhtumi hindamisel teise Euroopa Liidu liikmesriigi ohutusjuurdluse asutuse, Tehnilise Järelevalve Ameti, raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja ja raudteeveo-ettevõtja esitatud taotlusi. Käsitletava aasta jooksul alustati ohutusjuurdluse alustamisotsuse vastuvõtmiseks täpsustatud kriteeriumide väljatöötamist.
Uuritavate juhtumite iseloomustamisel ja kirjeldamisel kasutavad Eesti siseriiklikud õigusaktid sama väljendusviisi, sõnavara ja norme kui ohutusdirektiivi artiklid 19 ja 21.
2.2 Ohutusjuurdlusse kaasatavad institutsioonid
Kõigile osapooltele on raudteeseaduses kehtestud kohustuslikud ohusjuurdlusesse kaasamise põhimõtted. Kaasabi Ohutusjuurdluse Keskusele peavad osutama oma pädevuse piires kõik ohutusjuurdlusega seotud asutused. Raudtee-ettevõtjate ja kolmandate isikute kaasabi osutamisvajaduse üle otsustab OJK, kellele tuleb nõudmisel esitada kogu nende valduses olev asjassepuutuv teave. Kolmandateks isikuteks võivad olla nii juriidilised kui ka füüsilised isikud. Eriteadmisi nõudvate asjaolude selgitamiseks on OJK-l õigus kaasata eksperte ja moodustada komisjone. Kaasatud eksperdid ja komisjon töötavad ohutusjuurdlust teostava ametiisiku - juhtivuurija juhtimise ja järelevalve all.
13
Aastaaruanne 2015


































































































   11   12   13   14   15