Page 14 - Raudteeliiklusõnnetuste aastaaruanne 2015
P. 14
Juhtivuurija funktsioon koostööks ja teabevahetuseks ohutusjuurdlusega seotud erinevate isikute, asutuste, komisjoniliikmete, ekspertide ja nõuandjate vahel on sätestatud määruses „Ohutusjuurdluse kord“.
Kogemuslikult väljakujunenud praktika kohaselt kaasatakse võimalikud institutsioonid ja isikud juurdluse huvides juhtivuurijale teabe edastamiseks. Lühiajaliselt on kaasatud üksikuid eksperte ja spetsialiste erinevatest ettevõtetest ja institutsioonidest. Juhtivuurija ülesandeks on alati olnud faktide interpreteerimine ja neist tuletatud sekundaarse teabe sidumine juurdlusmaterjaliga ühtseks tervikuks.
Otsene teave hangitakse sündmuskohal ja raudteeinfrastruktuuri- ning raudteeveoettevõtjalt või muult ettevõtjalt, kes juhtumiga seotud on. Võrdlusmaterjalina ja lisateabena kasutatakse Tehnilise Järelevalve Ameti, prokuratuuri, politsei, päästeameti ja häirekeskuse käsutuses olevat teavet.
2015. aasta kevadel sõlmiti Politsei- ja Piirivalveameti, Riigiprokuratuuri, Päästeameti, Häirekeskuse ja Ohutusjuurdluse Keskuse vahel koostöökokkulepe. Kokkuleppe eesmärgiks on tagada erinevate ametkondade koordineeritud tegevus neile seadusega pandud ülesannete täitmisel. Kui õnnetuse või intsidendi uurimiseks alustatakse lisaks ohutusjuurdlusele ka kriminaalmenetlus, tagavad osapooled, et menetlused üksteist ei takista. Häirekeskus saadab SMS-i transpordiõnnetusest ööpäevaringselt OJK valvetelefonile. Politsei ja päästeamet pakuvad võimalusel oma võimekust sündmuspaiga turvalisuse tagamisel kui ka pärast päästetööde lõppemist uurimistoimingute läbiviimisel. Osapooled võimaldavad üksteisele juurdepääsu tõenditele ja faktilisele infole, välja arvatud olukorras, kus see on seadusega keelatud. Kriminaalmenetluses kogutud andmete väljastamise üle otsustab prokuratuur. Tõenditele juurdepääsu tagamine ja nende avaldamine ei tohi kahjustada ohutusjuurdluse ega kriminaalmenetluse kulgemist. Osapooled konsulteerivad vajadusel üksteisega ja vahetavad võimaluse piires oma vahel informatsiooni. Osapooled teevad küll koostööd, kuid hoiavad ohutusjuurdluse ja kriminaalmenetluse eraldi.
Möödapääsmatu on kehavigastuste kindlakstegemisel koostöö haiglatega ja eraisikute kahjusuuruse väljaselgitamisel kindlustusettevõtetega. Vajadusel täpsustatakse ilmastikuolud meteoroloogia teenistusega, selgitatakse muid asjaolusid kohaliku omavalitsuse, riigiametite, asutuste, ettevõtete, organisatsioonidega.
Juhtivuurija tegeleb Ohutusjuurdluse Keskuse nimel juurdluse käigus kogutud teabe analüüsi, erinevate nähtuste ja toimingute vahel seoste loomise, järelduste ja soovituste väljatöötamisega. Ohutusjuurdluse käigus kontakteerub juhtivuurija asjaosalistega ja väljatöötatud tulemustest esitatakse enne ohutusjuurdluse lõppu kokkuvõte juhtumiga seotud asjaosalistele asutustele, institutsioonidele ja üksikisikutele arvamuse avaldamiseks. Juhtivuurija ega ükski ohutusjuurdluskomisjoni liige ei ole kunagi osalenud raudtee-ettevõtte asutusesiseses juurdluses, politsei kriminaaluurimises, Tehnilise Järelevalve Ameti järelevalve või väärteomenetluses. Samuti ei ole eelloetletud struktuuride esindajad osalenud ohutusjuurdluses.
14
Aastaaruanne 2015