Õnnetusjuhtum Kulna raudteeületuskohal Harjumaal 20. veebruaril 2018
Kokkuvõte
Tallinn, 11. oktoober 2018
- Veok Scania koos turbaga laaditud poolhaagisega Kraker sõitis Harjumaal Riisipere – Tallinn reisirongi nr 0522 ette automaatselt seadistamata passiivsel asulavälisel Kulna raudteeületuskohal teisipäeval, 20. veebruaril 2018 kell 08:29. GPS-koordinaadid on 59˚17’8,7’’ N ja 24˚21’9,7’’ E.
- Veok sõitis aeglaselt valgel ajal kinnisõidetud lumega ja liikluskorraldusvahenditega varustatud teel kuni vahetult ülesõidukoha eel libedustõrje järgselt teeolude paranedes, kiirenevalt õhukeses, normidele vastavas lume ja kloriidi segus kokkupõrkeni rongiga.
- Auto põrkus kokku 3-vagunilise Stadler Flirt elektrirongi peas asuva juhtvaguniga, mille tulemusena läks rong rööbastelt maha. Rööbastele jäi rongi viimane alusvanker.
- Tõsisemaid kehavigastusi sai autojuht, kergemaid kehavigastusi 2 raudteelast ja 6 reisijat. Auto ja poolhaagis muutusid vrakiks. Rongikoosseisul said kahjustatud alusvankrid, automaatsidur, veomootor ja kõik kolm vagunit deformatsioonide ning kriimustustena. Kahjustada sai raudteeülesõidukoht koos rööbasteega.
- Rongiliiklus peatati 52 tunniks ja 36 minutiks. Käigust jäi ära 54 rongi. Reisiliiklus asendati bussidega.
- Õnnetuse otseseks põhjuseks on inimlik eksimus, kus meditsiiniliselt kindlaks tehtud joobeseisundis autojuht ei suutnud tähelepanu õigeaegselt lähenevale rongile ümber lülitada ning sõitis kokkupõrkesse rongiga.
- Raudteeveeremi juhi tööharjumused ja vilumused olid pädevad. Tema tegevused ülesõidukohale lähenedes olid korrektsed ja eeskirjade kohased. Ülesõidukoht on varustatud liikluskorraldusvahenditega, mille järgimine tagab liikluse ohutuse. Õnnetusjuhtumil puuduvad aluspõhjused.
- Puuduvad põhjuslikud seosed õnnetusjuhtumi toimumise ja ohutusjuhtimise süsteemi ning õiguslike regulatsioonide rakendamisega. Õnnetusjuhtumi olemuslikud põhjused puuduvad.
- Liiklusohutuse suurendamiseks on juurdlusaruande lõpus esitatud soovitused ülesõidukoha automaatse foorisignalisatsiooniga aktiivseks ülesõidukohaks seadistamiseks, raudteeületuskoha ülevaatuse komisjoni volituste suurendamiseks, raudteeinfrastruktuuri-ettevõtte dokumendihalduse korrastamiseks ja täiendavate liikluskorraldusvahendite paigaldamiseks.
- Ohutusjuurdluse Keskuse Kulna raudteeületuskoha õnnetusjuhtumi juurdlusaruanne edastatakse soovituste menetlemiseks Tehnilise Järelevalve Ametile, AS Eesti Raudteele ja Maanteeametile. Teadmiseks edastatakse juurdlusaruanne Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi Teede- ja raudteeosakonnale, AS-ile Eesti Liinirongid (Elron), MTÜ Operation Lifesaver Estoniale, Euroopa Raudteeagentuurile, Politsei- ja Piirivalveametile, Häirekeskusele, OÜ Duo Autole, Swedbank Liisingule ja vigastatutele.